Wat is recruitment marketing

Wat is recruitment marketing precies?

Recruitment marketing is de combinatie van strategieën en tools die een organisatie, in de fase voorafgaand aan de sollicitatie, gebruikt om kandidaten te boeien en binden aan hun bedrijf. Het is gericht op het weergeven van een goed werkgeverschap en een bedrijfscultuur of merk neer te zetten om kandidaten aan te trekken.

Bij recruitment marketing draait het ook om een verdiepingsslag te maken in je doelgroep, zodat je deze beter kan bereiken. Vervolgens rol je de recruitment marketing strategieën uit via de juiste kanalen om deze doelgroep te bereiken. Zoals sociale media platforms, omnichannel communicatie, data analytics en doelgerichte berichtgeving.

Waarom is marketing recruitment belangrijk?

Marketing recruitment is van het grootste belang op krappe arbeidsmarkten, waar de concurrentie om personeel groot is. Maar het is ook nuttig bij het vinden van gekwalificeerde kandidaten in alle economische omstandigheden.

Werkzoekenden zoeken meestal naar carrièremogelijkheden op dezelfde manier als consumenten aankopen doen. Dat wil zeggen door online bronnen te doorzoeken en publieke feedback te lezen. Velen zoekenden zijn passieve kandidaten die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. De informatie die ze vinden over werken bij een bedrijf kan hun beslissing om te solliciteren of een functie te aanvaarden beïnvloeden.

De rol van recruitment marketeers is om recruiters aan te vullen door naast de functiebeschrijving het merkverhaal van het bedrijf over te brengen. Effectieve marketing recruitment resulteert vervolgens in een grotere naamsbekendheid, een beter gekwalificeerde talentenpool, snellere werving en een verbeterde kandidaat-ervaring.

Voorbeelden van recruitment marketing campagnes zijn werknemerscultuur video’s of interviews, zoekmachine geoptimaliseerde carrière sites en sociale media reclame campagnes. Er zijn verschillende technologieplatforms die HR-managers op weg kunnen helpen met marketing recruitment.

Onderdelen van recruitment marketing

Recruitment marketing is typisch een combinatie van de volgende componenten:

  • Employer branding (werkgeversimago): Het proces van het definiëren en communiceren van de cultuur en de normen & waarden van een organisatie aan potentiële kandidaten.
  • Inkomende werving: Het creëren van informatieve en boeiende inhoud om kandidaten aan te trekken voor openstaande vacatures. Dit kan bestaan uit het profileren van huidige werknemers, het belichten van het beleid zoals hybride werken, het onderhouden van een bedrijfsblog of het bespreken van interessante projecten.
  • Doelgroep segmentering: Het identificeren en bepalen van potentiële kandidaten op basis van de behoeften van de in te vullen functie. Hoe meer je weet over de doelgroep, hoe beter je kunt targetten. Advertentie- en contentmarketingstrategieën kunnen dan worden afgestemd op specifieke doelgroepen die je wilt bereiken. Dit maakt een doelgroeponderzoek zeer belangrijk.
  • Werven via sociale media: Communiceren met en zoeken naar gekwalificeerde kandidaten via sociale media netwerken. Sociale media en adverteren op deze kanalen is steeds belangrijker, omdat je heel gericht kan mikken op bijvoorbeeld een regio, vakgebied of interesse. Ook worden deze kanalen gebruikt om positieve informatie over de werkgever te verstrekken.
  • Betrokkenheid behouden van kandidaat: Contact onderhouden met gekwalificeerde en geïnteresseerde kandidaten. Gebruikelijke methoden hiervoor zijn e-mailcampagnes, nieuwsbrieven over carrièremogelijkheden, regelmatig bijgewerkte vacatures en tijdige, open feedback tijdens het hele traject van een geschikte kandidaat.
  • Wervingsanalyses: Het volgen en meten van data. Zoals aantal en herkomst van sollicitanten, kanaal-conversiepercentages, aanstellingspercentages per bron en de prestaties van werknemers verwijzingsprogramma’s. De verzamelde data geeft feedback over welke recruitment marketing strategieën het meest succesvol zijn en welke verbetering nodig hebben.

4 stadia van de recruitment marketing funnel

Het traject van de personeelswerving wordt vaak beschreven als het doorlopen van een reeks gerichte stappen, welke we een recruitment marketing funnel noemen. Dit verloopt namelijk net zoals een sales funnel, welke wordt gebruikt om het klantentraject te beschrijven dat leidt tot een aankoop. Een recruitment marketing funnel geef inzicht in het wervingsproces van begin tot eind. Ook zegt het iets over de kwaliteit van je aanpak.

Bij de recruitment marketing funnel worden 4 stadia doorlopen.

  1. Bewustwording
  2. Betrokkenheid en actief zoeken
  3. Uiting van belangstelling
  4. Sollicitatie

Recruitment marketing richt zich op de bovenste helft van de recruitment marketing funnel met als doel kandidaten verder de talenten trechter (de funnel) in te krijgen. Tot de functies van recruitment marketing behoren het genereren van bewustzijn, het wekken van belangstelling, het uitlokken van een overweging en het inspireren van potentiële kandidaten om op een openstaande vacatures te solliciteren.

Na de fase van recruitment marketing komt een sollicitant in de laatste fasen van de recruitment marketing funnel, die de volgende stappen omvatten:

  1. Screening (sollicitanten die je opneemt in het selectieproces)
  2. Voeren van sollicitatiegesprek en evaluatie
  3. Aanbod van contract
  4. Arbeidscontract tekenen

Je kan nog meer stappen toevoegen aan de recruitment marketing automation funnel, om deze specifiek te maken voor jouw wervingsproces. Bijvoorbeeld het aantal views van een vacaturen, hoeveel mensen het sollicitatieformulier downloaden.

Hoe maak je een recruitment marketing plan?

Hoewel er geen standaard is voor een recruitment marketing plan, zijn er een aantal algemene stappen. Ze omvatten in ieder geval het volgende:

  • Vaststellen van doelen
  • Rollen definiëren
  • Vaststellen van soort kandidaten
  • Wervingskanalen bepalen
  • Middelen toewijzen
  • Content kalender creëren

Beste methoden voor recruitment marketing

Een goed recruitment marketing plan laat de uniciteit van de organisatie zien en maakt een aanbod op maat mogelijk. Hier zijn enkele ‘best practices’ om dat voor elkaar te krijgen.

Gebruik gratis en betaalde reclame

Identificeer de sociale media platforms waar de beoogde kandidaten regelmatig rondhangen. Bijvoorbeeld, millennials en Gen X kandidaten hebben de neiging om op Instagram te zitten en gebruiken het om te zoeken. LinkedIn is misschien beter om professionals in alle demografische groepen te bereiken, terwijl gespecialiseerde Slack-kanalen bepaalde niches effectiever bereiken.

Zodra de beste sociale media platforms zijn bepaald, moeten organisaties organische reclame (gratis postings) en betaalde reclame op de platforms plaatsen.

Voer de kracht ban eigen kanalen op

De website, blog, carrièrepagina’s, YouTube-kanalen, Facebook pagina en nieuwsbrieven van het bedrijf zelf zijn allemaal goede locaties voor het vermarkten van het werkgeversmerk en het genereren van belangstelling van kandidaten. Gebruik content over actuele onderwerpen en trends.

Denk hierbij aan thuiswerken, hybride werken en digitale nomaden om de voordelen van werken in de organisatie te benadrukken en de aandacht te vestigen op vacatures. Hiermee kan je potentiële kandidaten boeien en binden.

Ontwikkel interne vakinhoudelijke experts

Er zijn veel manieren om interne vakkundige te gebruiken in een recruitment marketing strategie. Een voorbeeld is het onder de aandacht brengen van open source medewerkers en beheerders om open source ontwikkelaars aan te trekken. Andere voorbeelden zijn het uitlichten van experts over hoe je binnen hetzelfde bedrijf van carrièrepad kunt wisselen, hoe je een digitale nomade kunt zijn of hoe je nieuwe vaardigheden kunt leren om een promotie binnen te halen. Zoek naar onderwerpen die interessant zijn voor gerichte kandidaten en maak dan gebruik van de interne kennis.

Gebruik digitale nieuwsbrieven om kandidaten te boeien

Heroverweeg de digitale nieuwsbriefstrategieën van de organisatie om boeiende inhoud en aanbiedingen te creëren voor werkzoekenden nadat het eerste contact is gelegd. Deze zijn zodanig ontworpen om het gesprek voort te zetten na de eerste zoekslag of het bekijken van een vacature.

Hergebruik inhoud

Consistentie van berichtgevingen tussen kanalen en afdelingen is essentieel voor het ontwikkelen van een werkgeversmerk, imago en het opbouwen van vertrouwen bij potentiële kandidaten. Een manier om voor consistentie te zorgen is om dezelfde content in te zetten via verschillende kanalen. De recruitment marketing content die ontwikkeld is voor de bedrijfsblog kan bijvoorbeeld worden hergebruikt voor podcasts, webinars, nieuwsbrieven en video’s. Hergebruik kan het effect van recruitment marketing content maximaliseren en tegelijkertijd de kosten van het maken ervan minimaliseren.

Conclusie wat is recruitment marketing

Bij recruitment marketing draait het in eerste instantie om het goed leren kennen van je doelgroepen en meer informatie en merkbeleving (imago) van het bedrijf naar buiten te brengen. Door inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van je doelgroep, kan je veel gerichter een passende vacature opstellen. Daarna kan je deze effectief verspreiden en uitzetten via de verschillende marketing kanalen om vervolgens de doelgroep zo goed mogelijk te bereiken.

Meer weten over DMS Media?

085 06 08 631

contact@dmsmedia.nl

Onze Diensten

 

Content marketing

Google ads
Google Ads (SEA)

Online marketing

Website / Webshop maken

Website / Webshop onderhoud

Zoekmachine optimalisatie (SEO)