Marketing automation

Marketing automation is software dat is ontworpen om content effectiever te segmenteren op verschillende online kanalen, denk hierbij aan kanalen zoals e-mails, websites en blogs. Deze technologie helpt je om marketingprocessen over een bepaald kanaal automatisch te beheren.

Wat houdt marketing automation in?

Marketing automation is een technologie waarmee je campagnes en marketingprocessen automatisch kan beheren, dit kan dan over meerdere kanalen. Met een marketing automation software kan je bijvoorbeeld automatisch e-mails laten sturen naar een jouw klantenbestand. Je richt van tevoren een e-mail in, kiest een targetgroep en datum en tijdstip wanneer de mail verzonden moet worden. Om een bericht automatisch te laten verzenden, moet je wel eerst een aantal stappen volgen. Het geheel van deze stappen noemen we een workflow, je doorloopt dus steeds deze workflow om bijvoorbeeld een e-mailcampagne op te zetten.  

Hoe wordt marketing automation gebruikt?

Je maakt bij marketing automation gebruik van een of meerdere geautomatiseerde diensten om leads aan jou als bedrijf te binden. Vervolgens is het de bedoeling dat je ze door de customer journey begeleidt. Op deze manier kan je achterhalen in welke fase van de customer journey (klantreis) de bezoeker zich bevindt en kan je hierop inspelen. Je weet nu op welk moment je het best contact kan opnemen met de klant.

Maar hoe begin je met marketing automation?
Het is belangrijk om te beginnen met het zoeken van een goede, passende marketing automation software. Kies een tool die voor jou werkt, bij je past en waar je goed in kan werken. Het is belangrijk dat deze tool de opties biedt die jij nodig hebt voor jouw marketingcampagnes.

Daarna is het natuurlijk ook belangrijk om de customer journey goed vast te leggen. Achterhaal op welke momenten welke mails het best verstuurd kunnen worden naar de klant. Als je dit niet op de juiste manier doet, ontvangen de klanten misschien wel mails waar ze niks aan hebben en dit kan je klanten kosten. En tot slot is het belangrijk om de mails op een juiste en pakkende manier in te richten, zorg voor duidelijkheid en CTA’s.

Waar is marketing automation goed voor?

Er zijn een aantal redenen waarom veel bedrijven gebruik maken van een marketing automation software. Marketing automation kan er namelijk voor zorgen dat je als bedrijf meer leads genereert. Maar ook naast het verhogen van de leads, kan je ook de ROI van bepaalde campagnes goed meten. En een van de belangrijkste redenen om te starten met een marketing automation software is tijdbesparing en kostenbesparing. Het biedt natuurlijk ook gemak en meer mogelijkheid om te groeien.

Marketing automation software

Er zijn natuurlijk een hoop verschillende marketing automation tools waar je uit kan kiezen.

  • HubSpot: dit is misschien wel een van de bekendste en krachtigste tools op het gebied van marketing automation. Het is een zeer gebruiksvriendelijk programma, waarin je in één omgeving al jouw gegevens en groeiactiviteiten kan bekijken. Met behulp van de HubSpot Acadamy kan je snel de tool onder de knie krijgen en leren hoe je het best een marketing automation campagne kan opzetten.
  • ManyChat: marketing automatisering gaat niet enkel over het opzetten van e-mailcampagnes, er zijn ook tools voor bijvoorbeeld chatbots. Dat is ManyChat, deze tool heeft een chat functie. ManyChat functioneert als chatbot die gesprekken op platforms automatiseert.
  • Omnisend: dit is een marketingautomatiserings tool die speciaal voor e-commerce is gemaakt. Je maakt hier workflows in en kan aan de slag met sjablonen die rekening houden met online verkopers. Het is bij deze software mogelijk om meerdere kanalen toe te voegen aan dezelfde workflow.

Online customer journey

Tijdens een marketing automation campagne is het in kaart brengen van de customer journey essentieel. Maar niet alleen bij het gebruik van marketing automation is dit een belangrijk onderdeel, het is eigenlijk binnen elk bedrijf belangrijk om de customer journey goed in kaart te brengen. Ben jij benieuwd hoe je onderzoek naar de online customer journey doet en welke fases van de customer journey er zijn? Lees dan onze blog over de online customer journey.

Over DMS media

Wij zijn een modern online marketingbureau, gespecialiseerd in diensten zoals SEO, SEA, content marketing, Social media marketing en het bouwen van websites. Wil jij jouw bedrijf laten groeien en ben je benieuwd wat wij nog meer voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, een van onze specialisten helpt je graag verder.

Meer weten over DMS Media?

085 06 08 631

contact@dmsmedia.nl

Onze Diensten

 

Content marketing

Content marketing

Google ads

Google Ads (SEA)

Wordpress specialist inhuren

Website laten maken

Recruitment marketing
Recruitment marketing
linkbuilding
Linkbuilding
Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie (SEO)