Wat is een SEO specialist?
Er is een grote kans dat het woord SEO je bekend voorkomt. SEO-marketing is al een flinke tijd in opkomst, en het belang hiervan zal waarschijnlijk alleen maar toenemen de komende jaren. We doen alles nou eenmaal steeds vaker en meer online. SEO specialisten zijn van groot belang geworden, maar wat is een SEO specialist nou eigenlijk? Meer weten over SEO, wat het voor jouw bedrijf kan betekenen en waarom je dit onderdeel van je digitale strategie niet wilt verwaarlozen? Lees dan snel verder.
Wat is SEO en SEM-marketing nou eigenlijk?
SEO is een afkorting voor ‘’Search Engine Optimization’’, oftewel zoekmachine optimalisatie, en het is een onderdeel van zoekmachinemarketing (Search Engine Marketing of SEM-marketing). Zoekmachinemarketing houdt eigenlijk alles in dat je doet om je website online beter vindbaar te maken voor Google of andere zoekmachines. Het nut hiervan? Nou, als je website beter vindbaar is trekt deze ook meer bezoekers en kan hierdoor ook meer omzet en bekendheid bereiken.
SEO is dus een onderdeel van SEM-marketing. Door middel van zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat je site hoger scoort in de organische resultaten van Google. Dit zijn de niet-betaalde zoekresultaten. Het tweede gedeelte van SEM-marketing zijn de wel betaalde zoekresultaten. Dit bereik je door een SEA, maar wat is precies het verschil tussen SEO en SEA, en hoe wordt je een SEA specialist? lees het in onze andere blogs.
Wat is het voordeel van een goede SEO strategie?
Het overgrote deel van jouw potentiële klanten (ongeveer 95%) zal zijn/haar zoektocht online beginnen. En waar begin jij meestal met zoeken als je zelf naar iets op zoek bent? Juist: Google! Vrijwel iedereen maakt gebruik van wel een zoekmachine, en daarom is het zo belangrijk dat je deze niet negeert als je kijkt naar de digitale strategie van je bedrijf. Om je bedrijf goed in the picture te zetten is het dus belangrijk dat je je website bovenaan de zoekresultaten weet te krijgen. Wat is een SEO specialist, iemand die ervoor zorgt dat u daar bovenaan komt.
Maar hoe doe je dit?
Helaas is dit niet makkelijk, en zul je hiervoor niet alleen een goede strategie nodig hebben, maar ook een lange adem. SEO marketing is daarbij niet alleen een lange termijn onderdeel, je moet ook echt wel wat kennis in huis hebben om dit goed uit te kunnen voeren. Het vergaren van informatie over SEO specialisme en SEO kan een langdurig en specifiek proces zijn. Daarvoor dienen wij als SEO specialist, wij beantwoorden de vraag “Wat is een SEO specialist?” en we helpen u met advies.

Wat doet een SEO specialist en hoe verbeterd het je ranking?
Een SEO specialist is een marketeer die zich gespecialiseerd heeft in ,zoals de blog als zegt, SEO marketing! Hij/zij weet dus alles wat er te weten valt van SEO en hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw website zo hoog mogelijk scoort in Google (of andere zoekmachines). De SEO specialist doet dit door:
De techniek op je website te optimaliseren
De techniek heeft invloed op hoe hoog Google je website indexeert, als je een lange laadtijd hebt zul je bijvoorbeeld eerder lager in de zoekresultaten gezet worden. Ook doet het veel of je website wel of niet responsive is, dit betekend dat de website ook goed te gebruiken is op tablet en mobiel.
De content op de pagina te verbeteren
Content is king, en in SEO zeker! Om hoog te scoren is de content op je pagina namelijk allesbepalend, en de kwaliteit hiervan wordt ook door Google geïndexeert. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je content uniek, van hoge kwaliteit en relevant is. Google heeft allerlei manieren om dit te indexeren, en de SEO specialist weet hoe hij/zij de content hiervoor kan schrijven, of werkt hiervoor samen met een copywriter.
De autoriteit van je website te boosten.
Dit kan verhoogd worden door middel van interne en externe links. Interne links zijn links die je zelf van pagina tot pagina op je website maakt. Een externe link is een andere website die doorlinkt naar een pagina op jouw website. Hoe bekender en groter die website, hoe meer positieve impact dit heeft op je ranking in Google.
Natuurlijk zal dit allemaal niet gebeuren voordat de SEO specialist van tevoren goed onderzoek doet naar hoe je website scoort op het moment, en hoe deze kan verbeteren.
Wat is een SEO specialist en welke voordelen kan het bieden voor jouw bedrijf?
- Je hebt iemand in huis die alles weet over hoe je de ranking kunt verbeteren, je hoeft zelf dus niet kennis en ervaring op te bouwen (voor waarschijnlijk een minder goed resultaat dan een expert kan behalen!)
- Het algoritme van zoekmachines veranderd constant, een SEO specialist houdt dit in de gaten en spijkert zijn/haar kennis bij zodra er weer veranderingen komen
- SEO is niet een one-time thing, het is een lange termijn strategie die je constant moet verbeteren. Een SEO specialist voert continue verbeteringen door om de techniek, content en autoriteit van jouw website te verbeteren
- Uiteindelijk kan een bedrijf door een SEO specialist meer omzet generen door alle werkzaamheden die de SEO specialist uitvoert.
Wil jij je SEO strategie verbeteren? Huur dan een specialist in!
Wij hopen dat je na het lezen van deze blog net zo enthousiast bent geworden over SEO en SEM-marketing als wij! Meer weten? Lees dan onze blog over de SEA specialist (het tweede onderdeel van SEM-marketing).
.