Verschil tussen SEO en SEA

Wat zijn nou eigenlijk het verschil tussen SEO en SEA? 

Als je ooit iets opgezocht hebt over zoekmachine- of SEM-marketing, heb je de termen SEO en SEA al wel voorbij zien komen. Als je deze wel eens door elkaar haalt is dat niet heel gek. Niet alleen lijken de afkortingen heel erg op elkaar, ze gaan ook over hetzelfde thema: online vindbaarheid op Google, maar wel allebei een verschillend onderdeel hierin. Maar wat is het verschil tussen SEO en SEA? Benieuwd hoe dit in elkaar zit? Lees dan snel verder!    

Eerst de basics: wat uitleg over zoekmachine marketing (of SEM) 

Voordat we uit gaan leggen wat het verschil tussen SEO en SEA is, is het handig om te weten wat zoekmachine marketing precies inhoudt. De naam verraadt het eigenlijk al wel, zoekmachinemarketing of SEM (Search Engine Marketing) draait om de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines zoals Google. 

Waarom is dit belangrijk?

Omdat jouw klanten zich daar bevinden! Denk maar eens na bij jezelf, je wilt iets aanschaffen, bijvoorbeeld een fiets. Je gaat dan eerst zelf bedenken welk model je nodig hebt, maar je weet nog niet helemaal zeker of dit de beste keuze voor jou is. Waar ga je dan uitzoeken of dit ook zo is? Juist: Google

Jouw klanten doen dit precies zo, nagenoeg iedereen doet tegenwoordig onderzoek of aankopen via zoekmachines. Dit niet een belangrijk onderdeel van jouw digitale strategie maken is dus een enorme gemiste kans! 

SEO en SEA betekenis: De verschillende onderdelen van Zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing kun je verdelen in 2 aparte onderdelen: SEO en SEA. Hieronder kort uitgelegd wat elk onderdeel is, en hoe ze verschillen ten opzichte van elkaar. 

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization en kun je kort onthouden als het onderdeel waarin je níet adverteerd. Je hebt dus niet te maken met advertentiekosten. Waar SEO wel over gaat is het organisch verkeer naar je website zo hoog mogelijk boosten. Wat betekend dit? 

Het betekend dat je met een goede SEO strategie ervoor kan zorgen dat je website op bepaalde zoektermen bovenaan de zoekresultaten bij Google komt te staan. Het ‘’gratis’’ verkeer dus, waar je geen advertentiebudget voor nodig hebt. 

Wat je er wel voor nodig hebt, is soms een lange adem en een medewerker die hier veel tijd en energie in kan steken. SEO is namelijk een langetermijnstrategie waarin resultaten soms even op zich kunnen laten wachten. Wel is het een onmisbaar deel van je Zoekmachine strategie, anders ben je altijd afhankelijk van adverteren. Dit zal je uiteindelijk niet alleen veel meer geld kosten dan nodig, maar ook zijn advertenties vooral nuttig voor de korte termijn. Wil je weten hoe een SEO expert ervoor zorgt dat jouw website hoog scoort in de zoekmachines? Lees dan onze blog over de SEO expert!    

SEA 

Waar je met SEO soms een lange adem nodig hebt, is dit bij SEA niet het geval. SEA staat voor Search Engine Advertising, en draait om het adverteren. SEA is heel erg nuttig als je in een korte tijd meer bekendheid voor je website wil, een campagne wil promoten of snel resultaten nodig hebt. 

Dit betekend trouwens niet dat online adverteren makkelijker is dan SEO, je hebt een goede strategie nodig om ervoor te zorgen dat je het maximale uit je advertentie kunt halen. Ook moet je je campagnes goed monitoren en aanpassen als ze niet de resultaten behalen die jij in gedachte had. Ook is SEA belangrijk voor het blijven vergaren van nieuw publiek voor je website of webshop, met alleen organisch verkeer kom je er tegenwoordig (meestal) niet meer. 

Een SEA expert kan voorkomen dat je advertenties ‘’schieten met hagel’’ wordt. Hoe doet deze persoon dat? Lees onze blog over de SEA expert om erachter te komen! 

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA

  • SEO draait om het optimaliseren van je website en landingspagina’s voor zoekmachines, SEA draait om deze te adverteren in deze zoekmachines
  • SEO is een langetermijnstrategie, en SEA een korte! Nogmaals: dit betekend niet dat het ene belangrijker is, ze hebben allebei hun voordelen en nadelen
  • Goede SEA is perfect om jouw nieuwe website te promoten en naamsbekendheid te werven. Goede SEO zorgt ervoor dat de website zo goed werkt, en de content zo goed is, dat je publiek blijft

Hopelijk heb je door deze blog nu volledig onder de knie wat het verschil is tussen SEO en SEA, en wat deze 2 onderdelen kunnen betekenen voor jouw bedrijf. Kan je wel wat hulp gebruiken bij jouw zoekmachinemarketing? Neem dan contact op met ons!

Verschil SEO en SEA

Meer weten over DMS Media?

085 06 08 631

contact@dmsmedia.nl

Onze Diensten

 

Content marketing

Content marketing

Google ads

Google Ads (SEA)

Wordpress specialist inhuren

Website laten maken

Recruitment marketing
Recruitment marketing
linkbuilding
Linkbuilding
Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie (SEO)