Wat is citation flow?

Citation flow is een score die de populariteit van een link laat zien, zonder naar de kwaliteit te kijken. Het is gebaseerd op het aantal backlinks dat verwijst naar een website.

Citation flow

Citation flow is een analysemethode waarbij het aantal links naar een website wordt gebruikt om onder andere de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google te verbeteren. Deze analysemethode is ontwikkeld door Majestic, een weboptimalisatie bedrijf dat URL’s indexeert en plaatst in een database. Hoe meer links er verwijzen naar jouw website, hoe hoger de score zal zijn. Als een backlink (link van een externe website die naar jouw website verwijst) zelf ook een hoge score heeft, weegt dit zwaarder en heeft deze backlink meer invloed op de citation flow van je website.

 

De verschillen tussen citation flow en trust flow

Naast de citation flow, heb je ook nog de trust flow. Trust flow is een andere analysemethode die ook ontwikkeld is door Majestic. Met deze analysemethode kan je de betrouwbaarheid van een website meten en in tegenstelling tot een citation flow, wordt er bij deze methode wel naar de kwaliteit van de website gekeken. Trust flow is dus van belang voor je positie in Google. Het verschil tussen citation flow en trust flow zit in de kwaliteit, waar er bij citation flow vooral naar de kwantiteit wordt gekeken, wordt er bij trust flow meer naar de kwaliteit gekeken. Bij citation flow wordt er gelet op de hoeveelheid backlinks die een bepaalde website binnenkrijgt.

Een goede combinatie van citation- en trust flow

Voor je website is een goede combinatie van citation- en trust flow belangrijk. Bij een hoge citation flow score bouw je een sterke website op en word je interessant voor andere websites. Maar bij een hoge trust flow score heb je links vanuit betrouwbare websites en dit zorgt ervoor dat jouw website ook als betrouwbaar wordt gezien. Een mix van beide is dus zeer waardevol. Beide flows zijn onafscheidelijk als het gaat om het beoordelen van een website, het is dan ook van belang dat ze dicht bij elkaar in de buurt liggen om het uit te kunnen drukken in een ratio.

 

De score

De ratio ligt tussen de 0 en de 1, 1 is dus de de maximaal te behalen scoren en je wilt ervoor zorgen dat je minimaal boven de helft (0,5) zit. Indien je een citation flow van 40 hebt en een trust flow van 20 hebt, heeft jouw website een ratio van 0,5. Als je een hoog aantal backlinks hebt verzameld, zonder dat hierbij op de kwaliteit van de links is gelet, is dit dus niet persé goed voor de website. Het is daarom verstandig om niet enkel naar de citation flow, maar ook naar de trust flow te kijken, een goede ratio betekent ook een goede website.

 

De betrouwbaarheid van je website verbeteren

We kunnen concluderen dat het hebben van backlinks van betrouwbare websites erg waardevol kan zijn, maar hoe zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk betrouwbare backlinks krijgt? Wij hebben 3 tips voor je:

  1. Kwalitatieve linkbuilding
    Probeer jezelf niet te laten leiden door een hoge citation flow, want kwaliteit is ook erg belangrijk. Zodra je gericht bent op kwaliteit, valt er meer winst te behalen, investeer dus in kwalitatieve linkbuilding.

 

  1. Interne linkstructuur
    Zorg ervoor dat de interne linkstructuur van je website ook in orde is, een sterke interne linkstructuur verbindt webpagina’s op een logische manier aan elkaar. Door relevante pagina’s aan elkaar te linken, zorg je ervoor dat Google ook begrijpt hoe jouw website in elkaar steekt en zal je snel hoger ranken in Google.
  2. Gastbloggen
    Je kan ervoor kiezen om een relevante gast blog te plaatsen op een website met een goede autoriteit. Je zou eventueel een ruildeal kunnen maken, jij schrijft een waardevolle en relevante blog/tekst voor die website in ruil voor een backlink naar jouw eigen website.

 

Ook interessant:

Reclame maken voor je bedrijf

Wat is Google shopping

 

Meer weten over DMS Media?

085 06 08 631

contact@dmsmedia.nl

Onze Diensten

 

Content marketing

Content marketing

Google ads

Google Ads (SEA)

Wordpress specialist inhuren

Website laten maken

Recruitment marketing
Recruitment marketing
linkbuilding
Linkbuilding
Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie (SEO)