Wat is Google shopping?

Google Shopping is een onderdeel in Google, dat wordt gebruikt voor het adverteren en verkopen van producten. Maar wat is Google Shopping precies en hoe werkt het? Wij vertellen je er meer over in deze blog.

Google Shopping

Als je via Google wilt adverteren met producten die je verkoopt, kan je dit via Google Shopping doen. Het wordt gedraaid via twee platformen, namelijk Google Ads en Google Merchant Center. Ondanks dat het ook in Google Ads wordt gedraaid, werkt het niet op basis van bepaalde zoekwoorden. Deze vorm van adverteren bestaat ook niet enkel uit tekst, maar hebben ook een foto, beschrijving en overige attributen.

Voor wie is het?

Google Shopping werkt het best voor webshops en wat voor soort producten je verkoopt maakt in principe niet uit. Maar waarom werkt Google Shopping het best voor webwinkels? Dit komt doordat webwinkels tastbare producten verkopen, zoals bijvoorbeeld kleding, elektronica of sieraden. Men wil bij het zoeken naar dit soort producten online, het liefst een foto zien voor de beeldvorming. Daarom werkt voor kleding webshops Google Shopping ook beter dan de advertenties zonder foto’s via Google Ads.

Hoe werkt Google Shopping

Als je op zoek bent naar een bepaald product, kan je deze zoekterm invoeren in Google, Vervolgens toont Google de resultaten met verschillende aanbieders van het product waar je naar op zoek bent. Het makkelijke hiervan is, dat je niet elke website apart hoeft af te gaan, maar dat je eigenlijk meteen al de afbeeldingen en prijzen van de verschillende webwinkels ziet. Zo kan je verschillende aanbieders met elkaar vergelijken en indien je meer informatie over het product wil, kan je op de link naar de website klikken en de specificaties bekijken.

De voordelen en nadelen

Er zitten een aantal voordelen verbonden aan Google Shopping. Het grootste voordeel is, dat je producten van verschillende aanbieders makkelijk en snel met elkaar kan vergelijken. Het aankoopproces wordt hiermee vereenvoudigd. Ook voor de aanbieders is er een groot voordeel, het zorgt namelijk voor een hoge kwaliteit leads.

Door de duidelijke advertentie die de potentiële klant in Google al te zien krijgt, heeft hij/zij voor het bezoeken van de webpagina al kunnen bepalen of het product interessants is en aan zijn/haar wensen voldoet. De kans dat de bezoeker ook daadwerkelijk het product zal aanschaffen op jouw website is al een stuk groter dan wanneer de bezoeker als eerst naar website zou surfen, niet wetend wat hij/zij daar zal aantreffen. Het nadeel is dat er natuurlijk ook kosten aan verbonden zijn en dat als er concurrenten zijn die een lagere prijs hanteren, jouw potentiële klanten dit natuurlijk ook meteen zal zien.

Reclame maken voor je bedrijf

Naast Google Shopping zijn er natuurlijk nog een hoop andere manieren om reclame te maken voor je bedrijf. Ben je als bedrijf redelijk nieuw en heb je nog niet de bekendheid die je zou willen? Dan raden wij aan om reclame te maken, marketing is namelijk erg belangrijk bij het laten groeien van jouw bedrijf. Indien je op zoek bent naar een goed marketingbedrijf, die een passende strategie voor je bedenkt en jou hiermee verder helpt, ben je bij ons aan het juiste adres. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Ook interessant:

Mijn site is niet te vinden via Google

Meer weten over DMS Media?

085 06 08 631

contact@dmsmedia.nl

Onze Diensten

 

Content marketing

Content marketing

Google ads

Google Ads (SEA)

Wordpress specialist inhuren

Website laten maken

Recruitment marketing
Recruitment marketing
linkbuilding
Linkbuilding
Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie (SEO)