Wat is E-commerce?

E-commerce is de online verkoop van goederen. Het wordt ook wel elektronische handel genoemd. Deze manier van handel is de laatste jaren sterk gegroeid in populariteit. Maar wat valt er allemaal onder e-commerce en hoe start je hiermee? In deze blog vertellen we je meer over e-commerce.

Wat valt er onder e-commerce?

Onder e-commerce valt eigenlijk alle elektronische handel. Niet alleen producten zoals boeken en cd’s, maar ook niet tastbare producten zoals tickets en liedjes via de iTunes store. Ook online kansspelen en loterijen vallen onder online handel. Het gaat erom dat je online iets koopt, in ruil voor betaling.

Starten met e-commerce

Voordat je start met e-commerce is het van belang dat je nagaat wat voor product of dienst je wil verkopen. Daarnaast wil je ook weten of er überhaupt vraag naar is en daarom doe je van tevoren een marktanalyse, waarin je je gaat verdiepen in de markt, de doelgroep en de klantbehoeften. Vaak starten webshops met het verkopen van producten die al trending zijn en waar al een groot aanbod van is, dit is niet altijd de juiste manier om te bepalen wat voor producten je gaat verkopen. Het kan namelijk voorkomen dat het succes van die producten maar van korte duur is of dat het lastig wordt om te concurreren.

Ga via Google Trends na wat de populariteit van een bepaald sleutelwoord is, lees je in door middel van blogs en tijdschriften en doe onderzoek op social media kanalen zoals Instagram om erachter te komen welke afbeeldingen en video’s interessant zijn. Het komt ook veel voor dat mensen een e-commerce business starten door een passie die ze hebben. Het mooie hieraan is, dat je het met plezier en enthousiasme doet en dit breng je ook over op je doelgroep. Het is dus belangrijk dat je iets verkoopt met passie en enthousiasme, maar let op dat je nog wel naar de wensen van de doelgroep blijft luisteren.

 

Wat kan je verkopen?

Je kan in principe bijna alles online verkopen, denk bijvoorbeeld aan kleding, schoenen, maar ook huishoudelijke producten of elektronica. Het is hierbij wel van belang dat je kijkt naar welk product voor jou het meest oplevert en of het handig is om dat product te gaan verkopen. Hierbij neem je de markt, de klantbehoeften en je eigen kennis mee. Je wil een product verkopen waarvan je zeker weet dat het veel online verkocht wordt, maat aan de andere kant wil ook niet een product verkopen dat al in overvloed te koop staat. Lees je daarom ook in over populaire producten die online verkocht worden en probeer je net wat te onderscheiden van de concurrenten.

 

Soorten e-commerce

Je hebt verschillende soorten e-commerce. Zo kan je je als webshop richten op andere bedrijven, maar is het ook mogelijk om je te richten op particulieren, oftewel consumenten. En het is tegenwoordig zelfs mogelijk om als consument iets te verkopen aan een consument, denk maar aan platformen zoals marktplaats en vraag en aanbod groepen of websites.

Business-to-consumer

Bij Business-to-consumer, oftewel B2C vindt er handel plaats tussen een bedrijf en consumenten. Een bedrijf zoals bijvoorbeeld zalando.nl verkoopt onder andere kleding en schoenen aan consumenten.

Business-to-business

Bij Business-to-business, oftewel B2B is er sprake van handel tussen (twee) bedrijven. Er wordt online gehandeld tussen bedrijven, hierbij gaat het vaak om online diensten. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf dat de online marketing laat uitbesteden, hierbij neemt het bedrijf een dienst af van een ander bedrijf.

Consumer-to-consumer

Bij Consumer-to-consumer, oftewel C2C wordt er gehandeld tussen (twee) consumenten. Als jij bijvoorbeeld via een bepaald handelsplatform zoals Marktplaats, iets verkoopt aan iemand anders, dan is er sprake van C2C.

Ook interessant: Wat is een anchor tekst? 

Meer weten over DMS Media?

085 06 08 631

contact@dmsmedia.nl

Onze Diensten

 

Content marketing

Content marketing

Google ads

Google Ads (SEA)

Wordpress specialist inhuren

Website laten maken

Recruitment marketing
Recruitment marketing
linkbuilding
Linkbuilding
Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie (SEO)