Vormen van marketing

Marketing is tegenwoordig niet meer weg te denken binnen bedrijven en het is dan ook een vorm van waardecreatie en reclame die bij vrijwel elke organisatie wordt toegepast. In dit artikel leggen wij jou uit welke vormen van marketing er zijn en hoe we deze vormen van marketing toepassen.

Online marketing

De naam zegt het al, online marketing is marketing die online plaatsvindt, maar online marketing is breder dan je misschien wel denkt. Online marketing is ook weer onder te verdelen in de volgende vormen van marketing:

  • Social media marketing
    Hierbij worden sociale mediakanalen van een bedrijf ingezet als marketinginstrument. Het is hierbij belangrijk om ook te kijken naar het kanaal waar de doelgroep het best te bereiken is. Zo zijn er social mediakanalen zoals Instagram en Facebook, waarop een wat informelere manier van communicatie wordt gebruikt en heb je LinkedIn, waarop juist weer formeler gecommuniceerd wordt. Het is belangrijk om als bedrijf dit type marketing op een effectieve manier in te zetten. In de blog ‘Wat is social media marketing?‘ lees je hier alles over.
  • Affiliate marketing
    Affiliate marketing, oftewel referral marketing is een vorm van online marketing, waarbij een ander bedrijf of individu, jouw bedrijf of product promoot en daarvoor beloond wordt. Bij elke keer dat een potentiële klant, door middel van een persoonlijke trackingcode van een affiliate (persoon die het product of de dienst promoot) een website bezoekt of voor een nieuwe klik zorgt, wordt dit geregistreerd. Voor het aantal clicks of website bezoeken via de affiliate, wordt hij/ zij beloond.
  • SEO/ SEA
    Search Engine Optimization (SEO), is een vorm van zoekmachine optimalisatie. Hierbij wordt er op organische, oftewel onbetaalde manier meer online bekendheid gegenereerd voor een bedrijf. Dit kan door middel van het plaatsen van SEO teksten op een website. Het is bij deze vorm belangrijk dat de content van een website goed geoptimaliseerd is, zodat de webpagina’s hoger gaan ranken in zoekmachines zoals Google.
    Search Engine Advertising (SEA) is het adverteren via zoekmachines, dit is de betaalde manier om hogerop te komen in zoekmachines. Hierbij worden er betaalde ads geplaatst door een website in Google en kan er een doelgroep ingevoerd worden die bereikt dient te worden met een bepaalde advertentie.
    Het voordeel van SEO is dat het relatief laag in kosten is, maar het nadeel is dat het soms lang kan duren voordat een bepaalde pagina op een website daadwerkelijk een hoge positie op de eerste pagina in Google krijgt. Het voordeel van SEA is weer dat je als bedrijf vrijwel meteen bovenaan in de zoekmachine komt te staan, maar het nadeel hieraan is dat de kosten behoorlijk kunnen oplopen. Je betaalt namelijk per klik of per 1000 impressies.
  • E-mailmarketing
    Dit is een vorm van direct marketing, hierbij wordt er bijvoorbeeld een brochure of nieuwsbrief naar geabonneerden/ klanten gestuurd. Dit is een vorm van marketing die niet zomaar aan iedereen wordt blootgesteld en hiervoor dient dan ook echt toestemming gegeven te worden vanuit de ontvanger. De voordelen van e-mailmarketing is dat het snel is, lage kosten heeft en een hoog ROI (return on investment) heeft. Dit is hetgeen wat je overhoudt aan de investering die is gedaan.
  • Display advertising
    Banner advertising, oftewel display advertising is het tonen van een display/ banner op bepaalde websites. Er wordt dus als bedrijf een advertentie geplaatst op andere websites. Deze vorm van online marketing wordt vaak ingezet om meer bekendheid te genereren voor uw bedrijf en om meer bezoeken op de website te krijgen. Een groot voordeel van display advertising is dat het een groot publiek bereikt en de resultaten goed meetbaar zijn.

Offline marketing

Naast online marketing zijn er ook nog vormen van offline marketing. Ook deze vormen van marketing zijn weer onder te verdelen in verschillende categorieën:

  • Printmarketing
    Print marketing is marketing dat op papier gedrukt is, hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld flyers, brochures, tijdschriften en posters. In de meeste gevallen is het zo dat hoe meer promotioneel materiaal er wordt afgedrukt, hoe lager de prijs per stuk is. Het voordeel van print marketing is dat het bereik mogelijk groter is dan het aantal gedrukte flyers of brochures.
  • Telemarketing
    Dit is telefonische marketing. Deze vorm van offline marketing wordt vaak toegepast door callcenters. Hierbij belt de telemarketeer potentiële klanten op en probeert hen een product of dienst te verkopen. Onder telemarketing vallen inbound calling en cold calling. Bij inbound calling neemt een persoon contact op met een organisatie om bijvoorbeeld informatie in te winnen of een bestelling te plaatsen, hierbij ligt het initiatief dus bij de consument. En bij cold calling neemt een organisatie contact op met de potentiële consument om bijvoorbeeld een aanbod te doen, denk hierbij aan telefoon providers die een nieuw abonnement aanbieden, hierbij ligt het initiatief bij het bedrijf.
  • tv/ radio reclame
    Televisie of radio reclame is eigenlijk alle reclame die je op de televisie ziet of hoort op de radio. Dit type reclame wordt meestal door grote bedrijven gebruikt. Dit komt doordat het een dure vorm van marketing is. Het voordeel van tv of radio reclame, is dat het meestal een groot publiek bereikt.
  • billboards
    Billboards zijn grote reclameborden waarop bedrijven hun advertenties laten zien. Dit type marketing zie je meestal bij bushaltes en tramhaltes en langs de snelweg. Dit is een vorm van buitenreclame en bereikt meestal ook grote massa’s mensen.
vormen van marketing - billboard

Combinatie van offline en online marketing

Alhoewel er tegenwoordig misschien meer gebruik gemaakt wordt van online marketing, doe je er toch verstandig aan om offline marketing niet volledig te schrappen. Een combinatie van beide is eigenlijk aan te raden voor elk bedrijf, hiermee bereik je namelijk het grootste gedeelte van de doelgroep.

DMS media

Bij DMS media ben je aan het juiste adres als het gaat om online marketing. Wil jij jouw bedrijf online meer laten groeien? Neem dan contact met ons op. Wij gaan samen met jou in gesprek over wat de beste strategie voor je organisatie is en hoe wij dit zullen aanpakken. DMS media is gespecialiseerd in onder andere het bouwen van websites en webshops, social media marketing en zoekmachine optimalisatie.

Meer weten over DMS Media?

085 06 08 631

contact@dmsmedia.nl

Onze Diensten

 

Content marketing

Content marketing

Google ads

Google Ads (SEA)

Wordpress specialist inhuren

Website laten maken

Recruitment marketing
Recruitment marketing
linkbuilding
Linkbuilding
Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie (SEO)