Wat is social media marketing?

 

Tegenwoordig zitten we allemaal op social media en zo speelt ook bij bedrijven de social media een grote rol. Er zijn verschillende vormen van online marketing en daar is social media marketing er een van. De naam zegt het al, bij deze vorm van marketing worden er social media kanalen ingezet als marketinginstrument.

Hoe start je als bedrijf met social media marketing?

Als je als bedrijf besluit gebruik te maken van social media marketing, is het van belang dat er eerst gekeken wordt naar welke mogelijkheden er zijn en welke social media een toevoeging kunnen zijn voor het bedrijf. Van welk social mediakanaal maakt de doelgroep het meest gebruik? Wat voor soort uitingen deel ik als bedrijf en op welk social mediakanaal? En tot slot is het natuurlijk ook belangrijk om de huisstijl van het bedrijf ook op de sociale mediakanalen goed terug te laten komen.

Verschillende social mediakanalen

Facebook
Wereldwijd is Facebook de nummer 1 meest gebruikte social mediakanaal, alhoewel het aantal Facebook-gebruikers de afgelopen jaren is afgenomen is het nog steeds een van de grootste spelers op het gebied van social media en daarom is Facebook misschien wel het eerste kanaal waar je aan denkt te opereren als je aan social media marketing gaat doen. Dit is een kanaal waarbij consumenten makkelijk een review achter kunnen laten en bedrijven informatieve content kunnen posten en de Facebook posts kunnen boosten door dit te promoten/ adverteren.

Instagram
Instagram is een social mediakanaal dat de afgelopen jaren erg is gegroeid en nog steeds blijft groeien, hierop zien we vooral foto’s, video’s en reels voorbij komen. Ben jij een bedrijf waarbij de consumenten het belangrijk vinden om een duidelijk beeld te krijgen van het product of de dienst die je verkoopt? Dan is Instagram een goed platform om content op te delen. Instagram valt onder Facebook en hier gaat het opzetten van een promotie in principe hetzelfde.

LinkedIn
Dit is het zakelijk platform voor bedrijven. LinkedIn is eigenlijk niet meer weg te denken bij bedrijven, maar ook bij consumenten die hun zakelijk netwerk willen bijhouden en vergroten. Anders dan bijvoorbeeld op Facebook en Instagram, wordt er op LinkedIn vooral formele content gedeeld.

Youtube, Snapchat en TikTok
Naast de hierboven beschreven sociale mediakanalen zijn er natuurlijk nog een hoop andere social mediakanalen waarop marketing toegepast kan worden. Zo is Youtube een kanaal waar het grootste gedeelte van de gebruikers enkel video’s bekijkt en zich abonneert op kanalen die voor hen interessant zijn en een kleiner percentage ook daadwerkelijk content deelt. Snapchat en TikTok zijn de afgelopen jaren aan het groeien en ook hierbij is het belangrijk om te kijken in hoeverre deze sociale mediakanalen bij jouw bedrijf passen.

social media marketing

Het effectief inzetten van social media

Voordat je aan social media marketing gaat doen, is het belangrijk om na te gaan wat jij met de social media campagne wil bereiken en hoe dit ingericht zal worden. De verschillende mogelijkheden en manieren om social media effectief in te zetten, hebben wij voor jou op een rijtje gezet.


Adverteren: Bij de meeste social mediakanalen kan er geadverteerd worden. Bij het opzetten van een sociale media advertentie, kan er een ’target group’ gekozen worden, dit houdt in dat er een bepaalde doelgroep bereikt dient te worden door een bepaalde advertentie. Deze doelgroep kan op basis van interesses, geografische en demografische factoren gekozen worden. Het opzetten van betaalde campagnes via social media, werkt het best met een combinatie van organische marketing. Organische marketing houdt in dat er door middel van content, waar geen betaalde advertentie op zit, meer bezoekers getrokken worden naar de betreffende pagina’s.

Voldoende posten: Om een social media kanaal te blijven boosten, is het essentieel om regelmatig content te blijven posten. Bij bedrijven die zelden iets posten op hun social mediakanalen, zal de online zichtbaarheid en bekendheid minder zijn, dan bij bedrijven die wel regelmatig blijven posten. Om relevant te blijven en jouw engagement/ betrokkenheid te vergoten, is het dus belangrijk om regelmatig, goede content te plaatsen op de social mediakanalen

Luisteren: Het is belangrijk om te luisteren naar de doelgroep. Via social media delen consumenten regelmatig hun mening over een bepaald bedrijf, product of dienst. Nadat dit door je bedrijf gepeild is, kan er beter op ingespeeld worden. De klant is koning en daarom is zijn/ haar mening waardevol voor bedrijven.


Service via sociale media: Consumenten gaan vaak via sociale media op zoek naar contact met het bedrijf om bijvoorbeeld vragen te stellen, maar ook om eventuele klachten in te dienen. Daarom is het essentieel dat bedrijven de consument ook via de sociale mediakanalen te woord kunnen staan. Hierdoor krijgt de consument het gevoel dat je makkelijk bereikbaar bent en voor je klanten klaarstaat.

Delen stimuleren: Het laten delen van je content op social media kan van waarde zijn voor de bekendheid en online vindbaarheid van jouw bedrijf. Bij win acties wordt er vaak aan de consument gevraagd om de post te delen als hij/ zij mee wil doen met de win actie. Win acties zijn een goede manier om de klant te stimuleren en meteen meer bekendheid, clicks en bezoeken voor de social mediakanalen of de website te genereren.

Linkbuilding: Ook via sociale media kan aan linkbuilding gedaan worden. Bij link building worden er linkjes geplaatst op bijvoorbeeld de website die door linken naar de sociale mediakanalen.

 

DMS media

Samen DMS media kan jij jouw bedrijf een boost geven door middel van onder andere social media marketing. DMS media is een full service internet bureau, voor ons is geen klus te gek en wij staan graag open voor nieuwe uitdagingen. DMS media is gespecialiseerd in marketing kanalen op verschillende gebieden. Wil jij graag een nieuwe website voor jouw organisatie of ben je geïnteresseerd in zoekmachine optimalisatie voor je bedrijf? Dan is DMS precies wat jij zoekt! Neem gerust contact met ons op!

Meer weten over DMS Media?

085 06 08 631

contact@dmsmedia.nl

Onze Diensten

 

Content marketing

Content marketing

Google ads

Google Ads (SEA)

Wordpress specialist inhuren

Website laten maken

Recruitment marketing
Recruitment marketing
linkbuilding
Linkbuilding
Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie (SEO)