Social media trends 2024

In een online wereld die zich voortdurend ontwikkelt op het gebied van technologie, is de manier waarop we communiceren en informatie uitwisselen, onderhevig aan voortdurende veranderingen. Social media is een krachtig instrument voor verbinding en expressie. Wat kunnen we verwachten op dit gebied, het aankomende jaar? In onze blog vertellen wij je meer over de social media trends 2024.

 

SEO op Social media platforms

Je zou denken dat SEO enkel gaat over het optimaliseren van je website voor zoekmachines zoals Google, maar dit is momenteel ook populair op verschillende social media platforms. Er zijn een aantal strategieën om SEO op social media kanalen toe te passen, zo kan je bepaalde trefwoorden gebruiken die relevant zijn voor jouw bedrijf, product of dienst en deze opnemen in onder andere je profielinformatie, maar ook in de omschrijving van je content (afbeeldingen en video’s). Daarnaast is het van belang om regelmatig relevante content te delen, zoekmachines waarderen dit. Ook kan je gebruik maken van linkbuilding, door naar je website of blog te linken in je social media berichten.

Sommige sociale platforms hebben ook hun eigen zoekmachines, bijvoorbeeld Facebook en TikTok. Om hier optimaal gebruik van te kunnen maken is het belangrijk dat je profielinformatie en posts zijn geoptimaliseerd voor deze interne zoekmachines.

 

VR oftewel Virtual Reality

VR is een technologie die gebruikers in een gesimuleerde omgeving plaatst, meestal met behulp van computerapparatuur en software. In virtual reality kunnen gebruikers interactie hebben met de omgeving alsof ze zelf fysiek aanwezig zijn, terwijl ze zich in het echt op een andere plek bevinden. Bij VR wordt er gebruik gemaakt van headsets en controllers om de interactie mogelijk te maken. Om de positie en bewegingen van de gebruikers te volgen, worden sensoren gebruikt. Dit kan ingebouwd zijn in de headset, maar dit kunnen ook aparte externe sensoren zijn.

 

AI oftewel Artificial Intelligence

Artificial Intelligence speelt al een tijdje een prominente rol in de online wereld. Het komende jaar zal de populariteit van kunstmatige intelligentie op social media kanalen alleen maar toenemen. De inzet van AI kan binnen diverse social media platforms een grote impact hebben. Kunstmatige intelligentie kan onder andere gebruikt worden voor het genereren van contentkalenders en het vormgeven van visuals.

 

Social commerce

Social commerce verwijst naar het integreren van sociale media en e-commerce, met als doel het vergemakkelijken van online shopping en transacties binnen social mediaplatforms. Het combineert sociale interacties en koop ervaringen om het voor consumenten eenvoudiger te maken, producten te ontdekken, beoordelen, delen en kopen, allemaal binnen dezelfde sociale omgeving.

Bij social commerce wordt er ook gebruik gemaakt van Live shopping, dit zijn live video’s en streaming op social media die gebruikt worden om bepaalde producten te demonstreren en interactie met kijkers mogelijk te maken. Kijkers kunnen tijdens zo een streaming ook het product kopen. De platforms integreren betaalmogelijkheden direct in de sociale omgeving, waardoor gebruikers gemakkelijk kunnen betalen voor producten zonder de app te hoeven verlaten.

 

Ook interessant:

 

Meer weten over DMS Media?

085 06 08 631

contact@dmsmedia.nl

Onze Diensten

 

Content marketing

Content marketing

Google ads

Google Ads (SEA)

Wordpress specialist inhuren

Website laten maken

Recruitment marketing
Recruitment marketing
linkbuilding
Linkbuilding
Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie (SEO)