Push en pull marketing

Er zijn verschillende marketingstrategieën, waaronder de push strategie en de pull strategie. De push strategie wordt ook wel push marketing genoemd en de pull strategie wordt ook wel pull marketing genoemd. In dit artikel leggen wij het verschil uit en kom je meer te weten over deze twee verschillende marketing strategieën.

Het verschil tussen push en pull marketing

Bij push marketing worden er als het ware op een actieve manier producten naar een doelgroep ‘gepusht’, want deze strategie is erop gericht om op een snelle manier, meer conversie te behalen. Het doel van deze strategie is om via de marketing, jouw producten te verkopen aan de doelgroep. Bij de push strategie is er geen actieve vraag vanuit de markt. Voorbeelden van marketing waar gebruik gemaakt wordt van de push strategie zijn bijvoorbeeld telemarketing en kortingsacties. Bij pull marketing is er wel actieve vraag vanuit de markt en het is bij deze strategie de bedoeling om hierop in te spelen. En alhoewel er wel enigszins een actieve houding vanuit de consument wordt verwacht, is de push strategie toch een stuk actiever.

Voorbeelden van push marketing

  • Direct marketing
    Dit is een vorm van marketing waarbij de aanbieder rechtstreeks iets aan de klant probeert te verkopen. Een voorbeeld hiervan is als er een vertegenwoordiger van een bepaald bedrijf bijvoorbeeld in een supermarkt staat en gratis samples uitdeelt van een bepaald product. De vertegenwoordiger heeft als doel dat product te verkopen aan de consument. Ook in kledingwinkels, showrooms en beurzen is er veel sprake van push marketing.
  • Advertenties
    Banners op websites zijn een vorm van push marketing. Vaak worden er op nieuwssites ook banners weergeven om bepaalde merken of producten te promoten. De bezoekers van een nieuwssite zijn in dit geval niet actief opzoek naar een bepaald product, maar worden wel geconfronteerd met reclames hiervan. Hierbij probeert de organisatie van de banner dus klanten naar de eigen website te duwen.
  • Billboards
    Een effectieve manier om meer naamsbekendheid te genereren zijn via billboards. Veel mensen worden blootgesteld aan marketinguitingen op billboards. Deze vorm van marketing wordt meestal ook op tactische wijze geplaatst in gebieden waar veel publiek komt. Ook is het publiek niet zelf actief op zoek naar hetgeen wat zij op de billboards te zien krijgen.

Voorbeelden van pull marketing

  • SEO
    Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie wordt door bedrijven vaak op hun eigen website toegepast. Dit is op organische wijze (onbetaald) een betere positie in een zoekmachine zoals Google verkrijgen. Dit doen bedrijven door middel van het plaatsten van goede content op de eigen website. Potentiële klanten gaan zelf actief op zoek naar een bepaald zoekwoord in Google en krijgen dan de pagina’s die het best scoren te zien.
  • Blogs
    Ook door het schrijven van blogs optimaliseer je jouw website. Dit is een effectieve manier om de doelgroep te informeren over bepaalde onderwerpen. Je doelgroep vergaart kennis als zij op jouw website surfen. Het plaatsen van blogs waarin relevante zoekwoorden worden gebruikt, is ook een vorm van SEO.
  • Social media marketing
    Zonder het gebruik van betaalde advertenties op social media kanalen, kan je ook via deze kanalen pull marketing toepassen. Door aantrekkelijke content te plaatsten op sociale media kanalen, trek je ook potentiële klanten aan. Daarnaast is het mogelijk om instructievideo’s en influencers meer bekendheid te genereren en consumenten naar je toe te trekken.

Welke marketingstrategie kies jij?

Er is niet perse een marketingstrategie die beter is en afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken kies je dan ook voor een push of pull strategie. Laten we voorop stellen dat beide strategieën essentieel zijn en in de meeste gevallen elkaar zelfs nodig hebben om grote successen te behalen. Een push strategie is bijvoorbeeld nodig als een merk of organisatie nog onbekend is en het doel dus is om meer bekendheid te krijgen. Pull marketing is nodig op het moment dat de consument al bekend is met een bepaald product en uit zichzelf op zoek gaat naar dat product.

businessmen businesswomen meeting brainstorming ideas

 

De meest effectieve manier

Zoals bij elke strategie zijn er voor- en nadelen aan verbonden en daarom is het belangrijk om van beide strategieën het beste eruit te halen. Om te bepalen welke strategie jij het best kunt toepassen, moet je nadenken over hoe jij de doelgroep wilt benaderen. Als het bedrijf nog niet bekend is, is push marketing het meest effectief. Als je als bedrijf wel al bekend bent bij de doelgroep en merkbuzz aan het creëren bent, is pull marketing effectiever dan push marketing. Het nadeel van push marketing is dat het vooral gericht is op korte termijn aankopen, waardoor het moeilijker is om merkloyaliteit op te bouwen. En het nadeel van pull marketing is dat je het risico loopt om zich niet op de juiste doelgroep te richten. De meest effectieve manier is om een push- en pull strategie te implementeren waarbij je de beste delen van beide strategieën combineert en afstemt op jouw organisatie.

DMS Media

Ben jij benieuwd hoe je het best een push of een pull marketing strategie kan toepassen binnen jouw organisatie of wil je meer informatie over online marketing voor je bedrijf? Dan ben jij bij DMS Media aan het juiste adres. Wij zijn een full service internet bureau met een team van specialisten in marketingkanalen op verschillende gebieden. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Meer weten over DMS Media?

085 06 08 631

contact@dmsmedia.nl

Onze Diensten

 

Content marketing

Content marketing

Google ads

Google Ads (SEA)

Wordpress specialist inhuren

Website laten maken

Recruitment marketing
Recruitment marketing
linkbuilding
Linkbuilding
Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie (SEO)