Hoe maak ik een nieuwsbrief?

Veel bedrijven hebben een nieuwsbrief die ze maandelijks of soms zelfs wekelijks naar hun klanten sturen. Het verzenden van een nieuwsbrief voorkomt passiviteit en zorgt voor interactie tussen het bedrijf en de klant. Maar hoe maak ik een nieuwsbrief? Ben jij hier ook benieuwd naar, wij vertellen je er meer over in deze blog.

Verschillende programma’s

Er zijn vele programma’s waar je nieuwsbrieven in kan maken. Deze programma’s maken het je makkelijk en kunnen ervoor zorgen dat je binnen slechts enkele minuten een volledige nieuwsbrief hebt ontworpen. Bij dit soort programma’s kan je vaak ook kiezen uit een aantal templates, zodat de nieuwsbrief er professioneel en makkelijk leesbaar uitziet. Je wil je nieuwsbrief natuurlijk zo invullen dat het fijn en makkelijk te lezen is voor de ontvangers. Ook is het van belang dat je relevante informatie vermeld en dat de ontvangers hierin geïnteresseerd zijn. Met behulp van een goed marketing automation programma, kan je zelfs de doelgroep kiezen, zo voorkom je dat mails bij de verkeerde doelgroep terecht komen.

Wat voor informatie vermeld je in de nieuwsbrief?

Wat voor informatie je in een nieuwsbrief vermeldt, kan voor elk bedrijf anders zijn. Kies dus voor onderwerpen die passen bij jouw bedrijf, maar die ook jouw doelgroep aanspreken. Als je bijvoorbeeld een kledingwinkel hebt, is het leuk om in de nieuwsbrief de nieuwe collectie of acties aan te kondigen. Ook als er bijvoorbeeld een renovatie van het pand op de planning staat of als je een nieuw filiaal opent, is dit belangrijke informatie voor je klanten. Zorg ervoor dat je klanten op de hoogte zijn van de laatste nieuwtjes. Een ander idee is om in de nieuwsbrief iets over de laatste ontwikkelingen of trends van jouw branche te vertellen.

Marketing automation

Marketing automation, oftewel marketing automatisering is een technologie die jou als bedrijf helpt om bepaalde marketingprocessen en campagnes over kanalen automatisch te beheren. Je kan dus ook klanten benaderen door middel van geautomatiseerde mails. Je stelt vooraf een workflow in, dit is een herhaalbaar werkpatroon. En vervolgens worden de mails, waaronder bijvoorbeeld de nieuwsbrieven automatisch verzonden. Marketing automation zorgt ervoor dat medewerkers minder werk hebben aan dit soort taken en meer kunnen focussen op andere taken. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om dit uit handen te geven aan bijvoorbeeld een online marketingbureau. Er zijn verschillende marketing automation systemen waar je gebruik van kan maken, denk bijvoorbeeld aan Salesforce of Mailchimp.

5 Tips voor een goede nieuwsbrief

Het schrijven van een nieuwsbrief is niet zo gedaan, er moet natuurlijk goed nagedacht worden over de onderwerpen, de lay-out en nog veel meer. Daarom hebben wij 5 tips voor je.

  1. Laat de inhoud aansluiten bij de behoefte van je klanten
    Niks is belangrijker dan de behoeften van je klanten kennen en hier op de juiste manier op kunnen inspelen. Ook in de nieuwsbrief moeten de behoeften van de klanten terugkomen, dus zorg ervoor dat je interessante informatie voor je klanten deelt.
  2. Deel persoonlijke updates
    Persoonlijke updates werken beter dan commerciële nieuwsbrieven, klanten zitten namelijk niet te wachten op reclame. Daarom doe je er goed aan als je de klanten ook meeneemt in persoonlijk nieuws en updates.
  3. Stuur de juiste mails naar de juiste doelgroep
    Door verschillende nieuwsbrieven naar verschillende doelgroepen te sturen, vergroot je de kans dat de ontvangers je nieuwsbrief zullen lezen. Wat voor de ene doelgroep misschien interessant is, hoeft voor de andere doelgroep niet zo te zijn.
  4. Maak gebruik van storytelling
    Storytelling helpt bedrijven bij het vertellen van hun bedrijfsverhaal en neemt de lezer mee. De manier van vertellen is hierbij erg belangrijk, je wil namelijk iets overbrengen op de doelgroep.
  5. Speel in op gevoel
    Als je met je nieuwsbrief inspeelt op het gevoel van klanten, krijgen ze het gevoel dat je hen betrekt bij hetgeen waar je mee bezig bent. Ook kunnen ze door middel van bijvoorbeeld storytelling het gevoel krijgen dat ze verbonden zijn met het merk. Herkenning is ook iets waar klanten vaak naar op zoek zijn.

Ook interessant:

Meer omzet genereren 

SEO trends 2023

Meer weten over DMS Media?

085 06 08 631

contact@dmsmedia.nl

Onze Diensten

 

Content marketing

Google ads

Google Ads (SEA)

Website laten bouwen

Recruitment marketing
Recruitment marketing
Linkbuilding
Zoekmachine optimalisatie (SEO)