Google Zoekpartners

Google Zoekpartners is een netwerk dat bestaat uit websites, mobiele apps en andere platforms die samenwerken met Google om advertenties te tonen. Bij het aanmaken van een nieuwe zoekcampagne, is het insluiten van Google Zoekpartners een standaard instelling. Maar voor veel bedrijven blijft dan de vraag: “moet ik Google Zoekpartners meenemen in de campagne of niet?”. In deze blog vertellen wij je er meer over.

 

Wat zijn Google Zoekpartners?

Google Zoekpartners vormt een dynamisch netwerk van apps, websites en andere platforms, die nauw samenwerken met Google om advertenties te presenteren. Met Google Ads krijg je de mogelijkheid om je advertenties niet alleen te tonen binnen de zoekresultaten van Google, maar ook op relevante websites en apps binnen het Google Zoekpartners-netwerk. Dit betekent dat je potentiële klanten kunt bereiken buiten de grenzen van de Google-zoekpagina’s, waardoor je je bereik vergroot.

 

Waar worden de ads weergegeven?

De Google Zoekpartners kunnen jouw advertenties weergeven op verschillende plekken, zoals op hun eigen zoekresultatenpagina’s en contentpagina’s, maar ook in apps. Je advertenties kunnen hierdoor verschijnen op websites van onder andere nieuwsuitgevers, e-commerce websites en blogplatforms. Het doel is om je advertenties weer te geven op relevante plaatsen waar gebruikers actief zoeken naar informatie, producten of diensten die gerelateerd zijn aan jouw advertenties.

 

De voordelen van Google Zoekpartners

Er zijn een aantal voordelen bij het insluiten van Google Zoekpartners bij het opzetten van een campagne. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet:

  1. Extra conversiemogelijkheden:
    Als je gebruikers op meerdere websites en apps bereikt, zorgt dit voor extra kansen om conversies te genereren. Actieve gebruikers van andere platforms kunnen jouw advertenties zien en overgaan tot actie, wat weer kan leiden tot kwalitatieve leads of verkopen.
  2. Diversiteit in advertentieweergave:
    Dankzij het tonen van jouw ads op verschillende websites en apps, krijg je de mogelijkheid om je merk en aanbod op verschillende manieren te presenteren. Een andere vertoning kan leiden tot een grotere merkbekendheid en een breder aanbod aan potentiële klanten.
  3. Groter bereik:
    Als de advertenties ook weergegeven worden bij de Google Zoekpartners, vergroot je je bereik en daarmee ook de kans om potentiële klanten te bereiken die niet actief zijn op Google zelf.
  4. Kostenbeheersing:
    Het optimaliseren van je advertentiebudget is iets wat voor elk bedrijf wel een belangrijk punt is. Adverteren via Google Zoekpartners kan voor een lagere cpc (kosten per klik) zorgen, afhankelijk van de concurrentie op dat specifieke platform.

 

Wel of niet kiezen voor Google Zoekpartners?

Alhoewel er veel voordelen bij komen kijken, zitten er ook nadelen aan vast. Zo heb je bijvoorbeeld minder controle over de plaatsing van jouw advertenties. Waar Google streeft naar relevantie, doet niet iedere andere website of app dat en zo kan je dus ook terecht komen op websites waar jij en/of jouw doelgroep minder interesse in heeft. Daarnaast presteren niet alle zoekpartners even goed, het kan ook voorkomen dat sommige platforms minder verkeer of conversies genereren in vergelijking met Google’s eigen zoekresultaten pagina’s. En aangezien er meer adverteerders gebruik maken van Google Zoekpartners, neemt de concurrentie ook toe. Dit kan ervoor zorgen dat je hogere kosten per klik krijgt of de uitdaging om op te vallen tussen de andere ads groter wordt.

Om te bepalen of je Google Zoekpartners wel of niet moet insluiten bij een campagne kan bij elk bedrijf anders zijn. Het hangt onder andere af van jouw specifieke doelen, je budget en je advertentiestrategie. Het kan een waardevolle toevoeging zijn om je bereik te vergroten en extra conversiekansen te benutten, maar houd er wel rekening mee dat het essentieel is om de prestaties nauwlettend te volgen en je strategie continu te optimaliseren. Dit is van belang om het maximale rendement uit jouw advertentie-inspanningen te halen.

 

Ook interessant:

Meer weten over DMS Media?

085 06 08 631

contact@dmsmedia.nl

Onze Diensten

 

Content marketing

Content marketing

Google ads

Google Ads (SEA)

Wordpress specialist inhuren

Website laten maken

Recruitment marketing
Recruitment marketing
linkbuilding
Linkbuilding
Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie (SEO)