E-mail marketing inzetten

Bij e-mail marketing maak je gebruik van e-mail als een effectief marketinginstrument om berichten en andere commerciële inhoud naar een doelgroep te sturen. Het is een directe vorm van digitale marketing. Maar hoe kan je e-mail marketing inzetten en wat zijn de voordelen ervan? Wij vertellen je er meer over in onze blog.

 

Wat is e-mail marketing?

E-mail marketing is een directe vorm van marketing waarbij bedrijven e-mails verzenden naar (potentiële) klanten en/of abonnees met als doel om hun merk, product of dienst onder de aandacht te brengen en te promoten. Op deze manier kan een organisatie relaties opbouwen en de klantloyaliteit vergroten.

Bij e-mail marketing wordt er een bericht direct naar de ontvanger gestuurd. Vormen hiervan zijn:

  • Een nieuwsbrief

Met een nieuwsbrief eens in de zoveel tijd kan je klanten of bezoekers op de hoogte houden van waar jouw bedrijf mee bezig is of wat het aanbod is. Ook kan je in de nieuwsbrief nieuwe producten, diensten of acties uitlichten. Het is hierbij wel belangrijk dat je bij iedere nieuwsbrief voor een pakkende onderwerpregel zorgt zodat de ontvanger geïnteresseerd raakt. Daarnaast is het van belang dat je nadenkt over het tijdstip van verzenden en dat je duidelijk laat zien wie de afzender is.

  • Direct mail
    Een direct mail is een losse mail die zorgvuldig is samengesteld om de aandacht van de ontvanger te trekken en een boodschap over te brengen. Vaak is zo een direct mail ook bedoeld voor een specifieke doelgroep en sturen bedrijven dit niet naar het volledige klantenbestand. Het is namelijk wel van belang dat de inhoud van de mail relevant is voor de ontvanger.
  • Win-back mail
    Een win-back mail is bedoeld voor voormalige klanten, klanten die je opnieuw aan jouw organisatie wilt binden. Hierbij is het essentieel dat je iets aantrekkelijks in de mail vermeldt of aanbied, denk bijvoorbeeld aan een kortingsactie of cadeautje. Ook is een triggerende titel belangrijk omdat je wel de aandacht van de ontvanger wilt trekken. Het gaat hierbij om klanten die voorheen geen interesse meer toonden, dus het is van belang dat je hier goed over nadenkt en de mail op een effectieve manier invult.
  • Actiemail
    Een actiemail wordt vaak in de commerciële sector gebruikt om een (potentiële) klant aan te sporen tot bijvoorbeeld een aankoop. Maar je kan de ontvanger ook aansporen tot een andere actie, zoals het invullen van een enquête of een stem uit te brengen.

 

De voordelen van e-mail marketing

Er zijn voor bedrijven verschillende voordelen verbonden aan e-mailmarketing. Zo is het een kosteneffectieve manier om te communiceren met een groot aantal ontvangers. In tegenstelling tot vele andere marketingkanalen is e-mail marketing een stuk goedkoper en meestal betaalbaar voor veel bedrijven. Daarnaast is het een manier om op een persoonlijke en directe manier te communiceren met je (potentiële) klanten. Je kan door middel van e-mail marketing namelijk mails verzenden naar specifieke segmenten van de doelgroep en hierdoor weet je bijna zeker dat je alleen relevante inhoud deelt. Dit bevordert de betrokkenheid en kan de kans vergroten dat de ontvangers over gaan tot actie.

 

 

Effectieve e-mail marketing inzetten

Het creëren van een effectieve e-mail marketingcampagne vereist een strategische aanpak en aandacht voor verschillende aspecten van het proces. Wij hebben enkele tips voor je om een effectieve e-mail marketingcampagne te creëren:

  1. Definieer je doelstellingen
    Als eerst is het belangrijk dat je voor jezelf je doelstellingen duidelijk hebt. Wat wil je bereiken met e-mail marketing? Aan de hand van de doelstellingen ga jij je strategie bepalen.
  2. Bouw een kwalitatieve e-maillijst op
    Verzamel e-mailadressen van mensen die al interesse hebben in jouw product/dienst. En moedig website bezoekers aan om zich te abonneren op de nieuwsbrief. Houd er ook rekening mee dat deze bezoekers toestemming moeten geven om gemaild te worden, implementeer dus een opt-in proces.
  3. Personaliseer je e-mails
    Gepersonaliseerde e-mails zorgen voor meer respons. Maak het persoonlijk door bijvoorbeeld de naam van de ontvanger toe te voegen aan de mail en stuur niet elke mail naar je volledige klantenbestand, pas hier direct mailing toe.
  4. Zorg voor responsive e-mails
    Het is van belang dat je e-mails responsive zijn, dit houdt in dat de inhoud goed wordt weergeven op verschillende apparaten (desktop, mobiel en tablet).
  5. Gebruik CTA’s
    Moedig ontvangers aan om actie te ondernemen door duidelijke call-to-actions op te nemen in je e-mails. Dit kan het bezoeken van een website, het invullen van een formulier, het doen van een aankoop of het delen van de inhoud zijn. Zorg ervoor dat de call-to-actions opvallen en gemakkelijk te volgen zijn.
  6. Zorg voor waardevolle inhoud
    Relevante inhoud is één van de belangrijkste factoren bij e-mail marketing. Geef informatie, deel inzichten en bied eventueel exclusieve aanbiedingen aan. Houd de inhoud boeiend, maar ook beknopt en eenvoudig.
  7. Test en optimaliseer
    A/B testing is een goede manier om te achterhalen wat het best werkt voor e-mail marketing. Test verschillende onderwerpregels, inhoud, call-to-actions of lay-outs en analyseer de resultaten. Pas je strategie aan op basis van de inzichten die je hebt op

 

Ook interessant: 

Meer weten over DMS Media?

085 06 08 631

contact@dmsmedia.nl

Onze Diensten

 

Content marketing

Content marketing

Google ads

Google Ads (SEA)

Wordpress specialist inhuren

Website laten maken

Recruitment marketing
Recruitment marketing
linkbuilding
Linkbuilding
Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie (SEO)