085-06 08 631 contact@dmsmedia.nl

Goede meta omschrijving

Een meta omschrijving is een korte omschrijving van de inhoud van een webpagina. Een ander woord voor meta omschrijving is ‘page description’ oftewel ‘pagina omschrijving’. Maar hoe moet een goede meta omschrijving eruitzien en waar moet het aan voldoen? Je leest het allemaal in deze blog.

Waarom een meta omschrijving?

Elke webpagina heeft een goede meta omschrijving nodig, dit is namelijk om de bezoekers alvast te informeren over de informatie die ze op de webpagina gaan vinden. Een goede meta omschrijving is belangrijk omdat Google deze informatie uitleest en aan de hand daarvan wordt er bepaald of de pagina die hierbij hoort, in Google getoond wordt. Je wil natuurlijk zo hoog mogelijk scoren in Google, hoe hoger je in Google rankt, hoe meer bezoekers je kan krijgen op jouw website.

Tips voor een goede meta omschrijving

Hoe zorg je voor een goede meta omschrijving? Om te beginnen is het van belang dat je de meta omschrijving laat aansluiten bij de pagina. Een meta description moet informatie bevatten die je daadwerkelijk terug kan vinden op de webpagina, anders loop je het risico dat je de verkeerde bezoekers aantrekt. Stel dat je in jouw meta omschrijving hebt staan dat je sportschoenen verkoopt, maar op de pagina waar het naartoe leidt zijn er geen sportschoenen te vinden, dan zal het bounce percentage groter zijn. Het is dus belangrijk dat de bezoekers vinden waar ze naar zoeken.

Daarnaast is het ook van belang dat een meta omschrijving zo rond de 155 karakters zit, probeer hier niet boven te zitten want dan loop je het risico dat een aantal karakters niet in Google te zien is. Het is ook belangrijk dat je niet ver onder de 155 karakters zit want, dan benut je de ruimte niet voldoende. Een andere tip is om je bedrijfsnaam in de meta omschrijving te vermelden. Ook moet je in de meta omschrijving het zoekwoord van de tekst vermelden, op dit zoekwoord wil je namelijk gevonden worden. Gaat jouw tekst over sportschoenen, dan gebruik je ‘sportschoenen’ als zoekwoord.

Meta titel

Naast de meta omschrijving heb je ook nog een meta titel, ook dit is een belangrijk onderdeel bij iedere webpagina. Een meta titel is een stuk korter dan de meta omschrijving, hierin schrijf je namelijk alleen kort de titel van de tekst. Ook in de meta titel is het van belang dat het zoekwoord vermeld wordt. De meta titel is het eerste wat bezoekers in Google te zien krijgen als ze naar een bepaald zoekwoord zoeken, onder de meta titel staat de meta omschrijving. Zorg ervoor dat de titel pakkend is en de aandacht trekt, het moet interessant zijn, hierdoor zullen bezoekers eerder op jouw pagina klikken.

Waar kan je de meta omschrijving en titel aanpassen?

Aan de achterkant van een website, het CMS waarin je een website bouwt, kan je dit aanpassen. Als je bijvoorbeeld in WordPress werkt, heb je een plugin waarin je ook kan zien of de pagina SEO technisch geoptimaliseerd is. Deze plugin checkt ook of de meta titel en meta omschrijving goed scoren, is dit niet het geval, dan zal je dit als melding krijgen en kan je het aanpassen.

WordPress cookie plugin

Cookies, we hebben er allemaal wel eens mee te maken gehad tijdens het surfen op het web. Als je aan cookies denkt, denk je misschien aan iets wat je moet accepteren zodat de website beter functioneert. Maar wat zijn cookies nou precies? Wat doen cookies en waarvoor dient een cookie plugin in WordPress? In onze blog ‘WordPress cookie plugin’ vertellen we jou hier meer over.

DMS media

DMS media is een modern, full service online marketing bureau. Wij zijn gespecialiseerd in verschillende diensten rondom online marketing. Wil jij een website laten bouwen of wil jij jouw website laten optimaliseren en beter laten scoren in zoekmachines zoals Google? Dan ben je bij ons aan het juiste adres, wij helpen jou graag om online te groeien met jouw bedrijf. DMS media is gespecialiseerd in onder andere SEO, social media en het bouwen van websites. Ben jij benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Schroom niet en neem vrijblijvend contact met ons op! Een van onze specialisten helpt jou graag verder.

Lees ook de blog: ‘Marketing automation’