Wat is Google search console

Wat is google search console 

Google search console is een gratis service die wordt aangeboden door Google. Met deze service kan de aanwezigheid van jouw site in de zoekresultaten van Google worden bijgehouden. Hierdoor zorgt u dat je jouw content optimaliseert met de zoekanalyse. Dit was vroeger ook wel bekend als Google webmaster tools.

Wat heb ik nodig voor google search console?

Om de service google search console te gebruiken heb je als eerst een googleaccount nodig. Wanneer je nog geen googleaccount kan je die hier aanmaken, dit is helemaal gratis. Wanneer je bent ingelogd op jouw googleaccount, ga je naar de Google search console

Wanneer je hier bent gekomen, moet je jouw website toevoegen aan google search console. Je vult de URL van jouw website in, en daarna wordt gevraagd om een verificatie. Dat kan op verschillende manieren, een makkelijke manier is door je google analytics account hiervoor te gebruiken. Dit wordt gedaan door middel van een code die je krijgt van google analytics, ook wel een trackingscode genoemd. Deze vul je in head-gedeelte in.

De stappen voor de verificatie zijn als volgt:

  • Kies je verificatie kanaal naar keuze, in dit geval kies ik google analytics
  • Vul de trackingscode van google analytics in het head-gedeelte.
  • Verander de code niet, wanneer je de code verandert mislukt de verificatie
  • Wanneer de verificatie is gelukt heb je toegang tot google search console

Het kan een aantal dagen duren voordat google search console de website heeft nagekeken om de tool te vullen met data zodat google search console gaat werken.

wat is Google search console

Google search console

Menu opties

Nu je toegang hebt tot google search console kan je hiermee aan de slag. Google search console heeft een menu met verschillende items

Overzicht 

De overzicht pagina is de eerste pagina in de menukeuze, op deze pagina worden de prestatie van je website weergegeven. Deze prestaties zijn onder andere de statistieken of foutmeldingen, voor jouw website. Een website wordt op google search console ook wel property genoemd.

Prestaties

Bij de menu optie prestaties worden de prestaties van jouw property weergegeven, dus bijvoorbeeld hoeveel mensen op jouw website hebben geklikt of hoe vaak deze is weergegeven. Dit zijn dus de statistieken van jouw website.

URL-inspectie

Bij URL-inspectie kun je alles te weten komen over een URL die je gebruikt op je website. Bijvoorbeeld, of de URL is geïndexeerd door google, wanneer een URL is geïndexeerd is door google, zijn de pagina’s voor de database van de zoekmachines geregistreerd.

Een andere functie die onderzocht kan worden is of de pagina is gecrawld, dit houdt in dat een website door zoekmachinesoftware (bots) wordt verkend om de inhoud van sites te indexeren. Als een website niet goed gecrawld kan worden, heeft dit grote gevolgen voor de vindbaarheid van de site.

Door deze tools te combineren kom je erachter hoe de URL van de website wordt gezien door google.

Index

De menu optie-index bestaat uit 2 submenu’s, dekking en sitemap

Bij dekking wordt gekeken naar de indexatie van jouw website, dat staat voor het verzamelen van informatie die op webpagina’s aanwezig is, met als doel relevante zoekresultaten weer te geven in zoekmachines. Er zijn hier 4 categorieën aanwezig:

  • Fout: de pagina is niet te indexeren
  • Geldig met waarschuwing: Pagina’s zijn geïndexeerd, maar pagina mankeert nog aan een paar punten
  • Geldig: de geïndexeerde pagina’s van jouw website
  • Uitgesloten: Dit zijn pagina’s die uitgesloten zijn en niet te indexeren door google.

Sitemap

De sitemap kun je gebruiken bij het indexeren van jouw website. De sitemap is een soort kaart, deze kun je in Google search console indienen. De map kan je indienendoor de URL van de pagina waar de map op staat in te vullen in te voeren

Optimalisaties

Met de menu optie optimalisatie kun je de bruikbaarheid van je website meten, dit houdt dus bijvoorbeeld in dat een website ook leesbaar is op een mobiele telefoon. Bij optimalisatie wordt de website verdeeld in foute en geldige sites. Je kunt zo dus makkelijk kijken waar het probleem ligt, bijvoorbeeld een tekst die niet leesbaar is op een telefoon.

Beveiligingsproblemen en handmatige acties

Bij beveiligingsproblemen en handige acties zijn de problemen die bij gaan over de beveiliging van de website te vinden. Google zal een melding sturen wanneer zij zoiets tegenkomen zodat grotere problemen voorkomen kunnen worden.

Handmatige acties zijn er voor het bestraffen van websites die zoekresultaten oneerlijk manipuleren om hoger te ranken

Links

Bij het menu ‘links’ wordt een rapport gemaakt en hierin kun je zien welke site een link, intern en extern naar jouw site sturen, en welke linktekst ze hebben

Dit waren alle stappen van het menu van google search console. Is er nog iets niet duidelijk of heeft u een vraag? Neem gerust contact met ons op en wij helpen u graag

Meer weten over DMS Media?

085 06 08 631

contact@dmsmedia.nl

Onze Diensten

 

Content marketing

Content marketing

Google ads

Google Ads (SEA)

Wordpress specialist inhuren

Website laten maken

Recruitment marketing
Recruitment marketing
linkbuilding
Linkbuilding
Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie (SEO)