085-06 08 631 contact@dmsmedia.nl

Wat is een marketingmanager?

Omschrijving marketingmanager

Wat is een marketingmanager? Een marketingmanager is tegenwoordig niet meer weg te denken uit een bedrijf. Marketing is de afgelopen jaren nog veel belangrijker geworden dan het al was. Een marketingmanager heeft de verantwoordelijkheid over de marketingafdeling binnen een bedrijf of organisatie. De marketingmanager bepaalt het strategische marketingbeleid, doelstellingen en merkpositionering van het bedrijf. Door de wensen en behoeften van de potentiële klanten te onderzoeken, worden marketingcampagnes opgezet, zodat producten of diensten verkocht worden.

Als marketing manager ben je altijd op zoek naar nieuwe manieren om behoeftes van klanten te bevredigen en producten aan de man te brengen. Je adviseert over nieuwe markten en producten aan de directie. Je zorgt voor een slimme en effectieve reclamecampagne en andere manieren om een product gewild te maken. Je werkt in een commercieel bedrijf met consumentenproducten of producten voor andere bedrijven.

Wat is marketing

Onder marketing worden de activiteiten, functies en processen binnen een organisatie bedoeld die gaan over het communiceren, leveren en ruilen van waard proposities (producten of diensten) die waarde hebben voor klanten. Door te investeren in marketing is het de bedoeling dat meer klanten jouw bedrijf opmerken en producten zullen kopen. Onder marketing kan je 2 soorten marketing onderscheiden, online marketing en offline marketing

Online marketing:

Onder online marketing worden activiteiten verstaan waarbij je een boodschap via onlinekanalen over je merk, product of diensten vertelt. Een goed voorbeeld van online marketing zijn social mediakanalen. Hierop plaatsen bedrijven post die dan gezien worden door hun volgers ter promotie van hun producten. Een andere vorm van online marketing kunnen e-mails zijn. 

Offline marketing

Onder offline marketing worden activiteiten verstaan die fysiek te zien zijn. Een aantal voorbeelden hiervan zijn flyers, visitekaartjes, posters, tv-reclames of een netwerkevenement. Een nadeel van offline marketing is dat het meer geld kost dan online marketing, dit komt omdat je een fysiek product moet maken en bij offline marketing kan je dus een product via een computer maken wat vaak gratis is. Het voordeel van offline marketing is dat het vaak meteen veel mensen bereikt wat dus heel goed is voor de naamsbekendheid van het bedrijf

Wat Is Een Marketing Manager

Marketingmanager

Taken van een marketingmanager

Een marketingmanager heeft binnen een bedrijf verschillende rollen, en hierbij ook verschillende verantwoordelijkheden. Wat een marketingmanager wel en niet doet verschilt enorm per bedrijf. Dit hangt af van het product of de dienst dat je bedrijf aanbiedt, van de grootte van je bedrijf en de sector waarin je bedrijf zich bevindt.

Een aantal voorbeelden van de werkzaamheden van een marketingmanager:

  • Inzichtelijk maken van marktbehoefte via (markt)onderzoek.
  • Inzichtelijk maken van klantbehoefte via (klant)onderzoek.
  • Ontwikkelen van marketingstrategie en marketingplan (per kwartaal, half jaar of jaar). Een marketingplan bestaat minimaal uit bedrijfs- en marketingdoelstellingen, meetbare kpi’s, uitgewerkte strategie om de doelen te behalen, inschatting van capaciteit en begroting en een grove planning.
  • Uitvoeren van marketingstrategie per kanaal/middel via campagnes.
  • Opzetten, optimaliseren en evalueren van de marketingcampagnes, zowel offline als online.
  • Volgen van marktontwikkelingen en delen van marktinzichten met organisatie.
  • Positioneren van producten of diensten.
  • Het opleiden en aansturen van de ontwikkeling van het team.

Competenties marketingmanager

  • Creatief zijn: als marketingmanager zul je creatieve manieren moeten bedenken om de concurrentie voor te zijn. Door onderscheidend te zijn zullen klanten eerder naar jouw bedrijf gaan.
  • Zowel commercieel als klantgericht zijn: Als marketing manager realiseer je je dat terdege en je verliest het commerciële belang dan ook nooit uit het oog. Tegelijkertijd houd je de behoeftes en wensen van de klant scherp op het netvlies. Klanten willen gaten, geen boren´, is een bekende marketinguitspraak. Dat betekent dat niet het product maar de behoefte van de klant centraal staat. Bij het stimuleren van de klantgerichtheid in de organisatie ga je dus uit van de behoefte van de klant. Dit is ook het geval bij het bepalen van bijvoorbeeld je marketingmix.
  • Analytisch vermogen hebben: het interpreteren van trends, het maken van een goede indeling van de markt in klantengroepen (segmentatie). Dat zijn allemaal activiteiten waar je een goed analytisch vermogen voor nodig hebt.
  • Besluitvaardig zijn: jij durft knopen door te hakken. Je neemt beslissingen, bijvoorbeeld over de uit te voeren campagnestrategie, maar ook over nieuwe producten en diensten die het bedrijf gaat ontwikkelen.
  • Competitief zijn: beter zijn dan de concurrenten, dat is een directe drijfveer van de marketing manager. Je bent dus altijd ´in strijd´ met je concurrenten om de gunst van de klant.