085-06 08 631 contact@dmsmedia.nl

Technische SEO checklist

Technische SEO checklist

In de competitieve wereld van SEO is het erg belangrijk om als eerste zoekresultaat te verschijnen in de pagina ranglijsten van Google, maar hoe kom je daar? Zoekwoorden of keywords, zijn in dit geval u beste vriend. Als u begrijpt hoe u de beste keywords voor uw content kunt selecteren, kan u een enorm voordeel krijgen ten opzichte van uw concurrentie. Lees snel verder als u uw site en uw zoektermen wilt optimaliseren door middel van het gebruik maken van een technische SEO checklist, het plaatsen van uw keywords in de kop, links, afbeeldingen en metabeschrijvingen.

Een passende title tag

Het begin van een goede technische SEO Checklist is ook het begin van je content, de titel voor jou website is het belangrijkste om te scoren met een keyword. Iedere pagina heeft zijn eigen herkenbare titel die verschijnt in de lijst wanneer je iets Googelt. Het is van belang dat het keyword dat waar je op gevonden wilt worden zo ver mogelijk vooraan in de titel staat. De homepagina van jou website is het belangrijkste aangezien dat de pagina is van waar alles moet gebeuren, een krachtige titel tag is daarom ook van groots belang om te scoren op Google. Een relevante titel is de eerste stap richting SEO succes, maar hoe nu verder?

Omschrijving van de pagina

Net als een eigen herkenbare titel heeft iedere pagina ook een eigen omschrijving, een meta description. Deze omschrijving is bedoeld om mensen op jou pagina te laten klikken, want wat is een pagina die wel wordt gevonden maar niet wordt aangeklikt? Om ervoor te zorgen dat mensen je pagina vinden en erop klikken is een goede en relevante titel belangrijk, waar wederom, ook relevante zoektermen in voorkomen. Echter is het wel belangrijk dat er wordt geklikt op je pagina, als Google ziet dat jij bovenaan staat in de resultaten maar gebruikers klikken op de nummer twee, dan wordt je daar voor gestraft.

Een zoekmachine vriendelijk URL

Gevonden worden is een belangrijk onderdeel van de technische SEO checklist, een makkelijke link naar je pagina is daarom erg belangrijk, uit een URL kan een bezoeker zien wat voor content de pagina heeft, en de URL zorgt er wederom voor dat jou pagina hoger verschijnt in de resultaten. Ook is een overzichtelijke URL goed voor een strakke structuur van de website.

Een goed broodkruimelspoor op de website helpt ook mee aan een overzichtelijke website. Een broodkruimel spoor zorgt ervoor dat een gebruiker zich goed kan navigeren over de website en ook weer makkelijk naar de homepagina kan. We hebben nu een kijkje genomen in het theoretische gedeelte van de technische SEO checklist, maar hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Technische Seo Checklist

Content titel

Wanneer gebruikers op jou pagina terecht komen en je content doorlezen is het eerste wat ze zien de titel, ook wel “Heading 1”. Deze heading is niet het zelfde als een title tag maar het alhoewel het dezelfde tekst kan zijn. Ter verduidelijking, de title tag verschijnt op de Google pagina wanneer je iets in de zoekbalk typt, terwijl de titel bovenaan de content verschijnt wanneer u al op de website bent. Om succes van de content te optimaliseren is het ook belangrijk dat de keywords in de titel staan. Na de titel en daarmee ook de eyecatcher komt het schrijven van de content.

De inleiding van de content

Het allerbelangrijkste aan content schrijven is hoe verder naar voren, hoe beter. Hoe verder je de zoekterm waarop je gevonden wilt worden naar voor zet, hoe efficiënter het wordt voor je content. Hoe verder naar voor, hoe beter, houdt ook in dat het beter is om je zoekterm een paar keer in het begin van je content voor te laten komen in plaats van verspreidt over je hele tekst. Let hierbij wel op dat je je zoekterm niet tè vaak gebruikt.

Na de eerste kop, heading 1, is het mogelijk om de tekst op te delen in verschillende delen of paragrafen. Deze tussenkoppen geven een mooie structuur aan je content wat jou content beter maakt volgens Google. Keywords betrekken in je titels en tekst is erg belangrijk, maar hoe vaak kun je dit doen?

Het gebruik van keywords

Het terugkeren van de keywords waarop je gevonden wil worden is erg belangrijk, wees daarom niet bang om dat te herhalen. Volgens experts is deze dichtheid van keywords van een pagina, tussen de 2% en 4%, dit houdt in hoe vaak je keyword voorkomt in de tekst. Denk echter wel na over hoe je tekst leest, een tekst die niet lekker leest wordt ook afgestraft door Google. Google let niet alleen op hoe vaak de zoekterm voorbij komt maar ook hoe de tekst oogt.

Als laatste is het ook belangrijk om op te letten dat je de keywords niet te veel gebruikt, dit wordt “keywordspammen” genoemd. Door je tekst vol te stoppen dezelfde zoekterm ben je aan het over-optimaliseren, wat wordt afgestraft door Google. Het focussen op keywords is erg belangrijk voor de technische SEO checklist, echter gebeurt het vaak dat ondernemers zich willen specialiseren op één keyword, wat niet leidt tot optimaal resultaat.

Exact keywords

Exacte keywords zijn goed om te gebruiken, maar om optimaal resultaat te vinden is het ook goed om synoniemen en brede zoektermen te gebruiken. Google is slim genoeg om bredere zoektermen, en synoniemen te linken met jou content, je hoeft je dus geen zorgen te maken over de exacte notering van je keywords, wees creatief. Wanneer gebruikers aan het zoeken zijn naar content kan er onderscheid gemaakt worden tussen twee zoekopdrachten, “shorttail en longtail”, maar wat is het verschil?

Shorttail zoekopracthen

Shorttail zoekopdrachten zijn die met 1, 2, of 3 zoekwoorden, dit zijn algemene zoekopdrachten die door verschillende mensen worden toegepast in Google. Informatie over welke shorttail zoekopdrachten er gedaan worden is makkelijk te achterhalen en heel algemeen. Ongeveer 30% van alle zoekopdrachten zijn shorttail, echter de concurrentie hierbij is enorm. Daarom is het soms efficienter om ervoor te kiezen om te focussen op de Longtail zoekopdrachten.

Longtail zoekopdracthen

Longtail zoekopdrachten zijn die met 4 of meer zoekwoorden, dit zijn vaak erg specifieke zoekopdrachten en worden voor veel specifieke vragen ingevoerd in Google. Longtail zoekopdrachten worden het meeste gedaan, ongeveer 70% van alle zoekopdrachten zijn longtail. Echter is het erg lastig om je hier volledig op te richten. Informatie over longtail zoekopdrachten is moeilijk om te achterhalen en loopt vaak zo uiteen dat er niet genoeg ruimte is om alle keywords in de tekst te verwerken. Door je te specificeren in bepaalde content is het makkelijker om gevonden te worden via longtail zoekopdrachten. Longtail informatie wordt niet vrijwillig vrijgegeven door Google, echter is er wel een manier om erachter te komen wat mensen zoeken.

Keyword onzerzoek

Google zelf heeft genoeg functies om erachter te komen wat mensen zoeken. Zo is Google Suggest er een van. Wanneer je iets opzoekt in de zoekbalk van Google biedt Google je direct een lijst met suggesties aan. Deze, door Google aangeboden, suggesties zijn een directe indicatie voor wat mensen zoeken op Google. Nu we alles gehad hebben is het fijn om alles op een rijtje te zetten.

De technische SEO checklist

  • Hoe verder mijn keyword naar voor staat, hoe beter.
  • Focus eerst op één keyword voor gemak.
  • Maak de title tag relevant voor de zoekers en verwerk het keyword hier in.
  • Maak de meta description relevant voor de zoeker en verwerk het keyword hier in.
  • Maak een zoekmachinevriendelijke URL met het keyword.
  • Maak een broodkruimelsport op de pagina met het keyword voor structuur.
  • Verzin een titel (heading 1) voor je content met het keyword.
  • Gebruik je keyword in de eerste alinea.
  • Maak gebruik van hoofdstukken (Heading 1, 2, 3, en etc.) met het keyword.
  • Gebruik je keyword meerde malen, maar ook met mate om over-optimalisatie te voorkomen.
  • Gebruik synoniemen en brede keywords.
  • Maak gebruik van longtail en shorttail keywords.
  • Kijk wat Google aanbeveeld bij zoekopdrachten.
Technische Seo Checklist